3 vigtige værktøjer i Facebook til bygge- og anlægsbranchen

Når det kommer til det værktøj du arbejder med til dagligt, har du formentlig helt styr på, hvilke typer af værktøj du har brug for at få opdateret. Hvor du får mest for pengene. Og hvad du skal bruge for at løse kundens problem.

Men hvad med dine sociale medier? Har du styr på værktøjskassen der?

Sidder du normalt med ansvaret for jeres virksomheds Facebookside, selvom det strengt taget ikke var en del af din jobbeskrivelse. Så har jeg samlet 3 værktøjer, der hjælper dig med at få mere ud af jeres opslag.

Hvis du har administratorrettigheder på jeres Facebook side, kender du sikkert allerede funktion ”Indblik” i topbaren på jeres Facebook side.

Indblik er Facebooks eget analyseredskab. Og giver dig blandt andet viden om, hvor mange der ser dine opslag, hvordan de reagerer på dem og hvem dine følgere er.

Den viden er guld værd, når du skal lave opslag, der rammer din målgruppe, uanset om du skriver for at tiltrække eller fastholde kunder, eller du gerne vil gøre opmærksom på din virksomhed overfor mulige medarbejdere.

Tiden er kort, og du har andet at bruge den på. Så lad os komme i gang.

Hvor langt når du ud?

Den første funktion jeg vil fremhæve, er ”Rækkevidde”. Rækkevidden fortæller, hvor mange mennesker, der har fået vist dit opslag. Den fortæller ikke, om de har læst det, liket det eller delt det. Men den fortæller hvor mange mennesker, der har set dit firmanavn og haft mulighed for at læse dit opslag.

Rækkevidden er altså vigtig, når du gerne vil øge kendskabet til din virksomhed. Og jo flere der ser det, jo flere har naturligvis mulighed for at læse det og reagere på det.

Rækkevidde opdeles af Facebook i organisk og betalt. Den betalte rækkevidde, er den rækkevidde du har opnået ved at annoncere eller ”booste” et opslag. Den organiske er den der sker, når du slår noget op og folk liker, deler og kommenterer, og dermed bringer dit opslag videre ud i deres netværk.

Det var den organiske rækkevidde der blev ramt, da Facebook i starten af året besluttede at vise mere indhold fra brugerens netværk, og mindre fra virksomheder. Men det har absolut ikke gjort det umuligt at nå ud til folk uden at betale. Det kræver bare, at du gør en ekstra indsats med planlægningen af dine opslag. Så læs endelig videre.

Hvornår er dine fans online?

Under fanen ”Opslag” tilbyder Facebook at fortælle dig, hvornår dine fans er online. Her kan du se data for den seneste uge, og se om det for eksempel er mandag morgen eller onsdag eftermiddag dine følgere typisk er på Facebook.

Og den viden er vigtig, når du skal planlægge dine Facebook opslag.

Facebook viser dine opslag til dit netværk, og dit netværks netværk, baseret på en algoritme. Der er mange ting vi ikke ved om den algoritme, men én af de ting vi faktisk ved, er at den tidlige reaktion på dit opslag ”tæller mere”, og dermed giver en bedre rækkevidde, end den der kommer senere.

Det betyder, at et opslag der får 10 likes indenfor den første time, bliver vist hos flere mennesker, end et opslag der først får de 10 likes 4 timer senere. På grund af din branche, vil du ofte have trafik på lidt atypiske tidspunkter. Det er ingen hemmelighed at dine medarbejdere, leverandører og konkollegaer møder før mange andre mennesker. Helt tidligt om morgenen kan derfor være et godt tidspunkt til opslag, ligesom middagspausen eller omkring klokken 15 ofte er populære.

Men tjek det for en sikkerhedsskyld. Det kunne jo være, at dine følgere altid tjekkede ind under madlavningen eller søndag eftermiddag. Og så ville det da være ærgerligt at gå glip af deres likes.

Jo bedre du kan ramme det tidspunkt, hvor dine følgere er på (og få deres reaktion) jo bedre vil dine opslag derfor klare sig, og jo flere kunder vil få øje på din virksomhed.

Hvilke opslagstyper får den bedste reaktion?

Den tredje og sidste indsigt jeg vil fremhæve i den her miniguide, er ”Opslagstype”, der ligesom ”Dine fans er online på disse tidspunkter” er placeret under ”Opslag”

Facebook skelner mellem forskellige opslagstyper, eksempelvis billede og links, og fortæller dig hvilke typer af indhold dine følgere, eller fans, foretrækker.

Det er ikke altid indlysende, hvad dine følgere foretrækker, og det kan være meget afhængigt af hvem der følger dig, og hvorfor. Jeg har eksempelvis både styret sider, hvor links var favoritten, og hvor det var billeder.

Da Facebook ikke kan gøre det hele alene, vil jeg gerne opfordre til, at du også selv tænker over, hvad der kan være årsagen.

Er jeres links tit til jobopslag, så vil det formentlig forklare en del af trafikken. Men det kan også være, at jeres følgere primært følger jer for at få mere viden, og at det er derfor links klarer sig bedst. Eller måske har I en forretning, hvor jeres resultater gør sig utroligt godt på billeder. Så er det måske værd at bruge tiden på billedredigering og endnu flere billeder…

Helt generelt kan jeg dog sige, at Facebook vil prioritere videoindhold over andre indholdstyper, så har du mod på at lave korte videoklip til din Facebook side, er det helt sikkert en god ide. Små relevante videoklip kunne eksempelvis være timelapse videoer af én af jeres opgaver. Video af maskiner i brug, hvor maskinen kun bruges i kort tid, og der kan laves et afrundet forløb indenfor 1 minuts tid. Det kan også være en video, hvor I fortæller om jer selv, eller jeres arbejdsplads.

Men husk, uanset hvad dine følgere foretrækker er variation godt. Du skal ikke pludselig skifte over til at køre 100% video indhold, men prøv at skifte lidt og få noget data på, hvad dine følgere kan lide og hvordan jeres indhold klarer sig, når I slipper det løs på Facebook.

Vil du vide mere?

Jeg håber de her tre værktøjer gav lidt ny indsigt i jeres Facebook følgere, og hvad I kan gøre for at målrette jeres indhold endnu mere, og nå ud til flere potentielle kunder.

Har du lyst til at vide mere om, hvordan I får mest muligt ud af jeres indsats på sociale medier, vil jeg opfordre dig til at følge min Facebook side, hvor jeg løbende lægger ny information ud, der er relevant for små og mellemstore virksomheder i bygge- og anlægsbranchen.