Vælg dit sociale medie – Facebook

Hvilke sociale medier skal du være på som håndværksvirksomhed?

Der kan være flere grunde til, at det er værdifuldt for din virksomhed at være på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn. Men for langt de fleste håndværkervirksomheder handler det om kunder og medarbejdere.

Uanset om det er for at finde nye, eller fastholde de eksisterende.

Som situationen er lige nu, fristes man dog til at sige, at det er en vigtigere opgave at finde medarbejdere, end kunder. Men loyale kunder er nu altså heller ikke at kimse ad.

Men hvilke sociale medier skal du bruge?

Glem alt om at starte profiler på ALLE sociale medier. Du får det ikke opdateret, og så bliver effekten den modsatte. Det er ærgerligt at bruge tid på at sætte en Facebookside op, og så ende med to opslag og en ufærdig virksomhedsbeskrivelse.

Det samme gælder andre sociale medier som Instagram, Snapchat, Youtube og så videre, med LinkedIn som eneste undtagelse. Uanset hvor lidt eller hvor meget du uploader, har det værdi at være på LinkedIn, men det vender jeg tilbage til.

Jeg har lavet en kort gennemgang af de tre vigtigste sociale medier for håndværkervirksomheder, på det danske marked netop nu, nemlig Facebook, Instagram og LinkedIn. Hvad er fordelene og hvad er faldgruberne. Hver blogpost er ét medie, og når du har læst dem alle tre vil du være bedre klædt på til at vælge, hvilke sociale medier din virksomhed skal satse på, og hvilke I kan gemme til en anden god gang, eller helt holde jer fra. Denne uge gælder det Facebook, næste uge følger Instagram og så slutter vi med LinkedIn.

Facebook

Hele 65% af danskerne er ifølge DR på Facebook dagligt. Aviserne har haft travlt med at erklære Facebook død de seneste par år, især blandt yngre mennesker. Men Facebook er faktisk det absolut mest brugte sociale medie i Danmark, også blandt unge. Facebook har desuden den fordel, at det er ret brugervenligt. Det er derfor overskueligt at oprette en virksomhedsside på Facebook, også uden større IT-kendskab.

Men hvad egner det sig til?

Find din nye medarbejder på Facebook

Facebook er blevet en vigtig del af jagten på nye dygtige medarbejdere. Den store fordel ved Facebook, i forhold til et jobopslag på eksempelvis Jobindex, er at du på Facebook også når dem, man kalder passivt jobsøgende. Passivt jobsøgende er folk, der faktisk ikke er på udkig efter et nyt job, men måske kunne være interesserede, hvis de ser dit jobopslag. De tjekker ikke Jobindex, og ville derfor aldrig se, at du har den rigtige stilling til dem, hvis det ikke var for sociale medier.

Som situationen er nu, hvor god arbejdskraft er svær at finde, er det en meget eftertragtet gruppe. De er dygtige og de har den erfaring du skal bruge. Det har derfor stor værdi, at du kan nå dem med dine Facebook opslag.

En anden fordel ved at bruge Facebook til rekruttering er, at du kan bede dine medarbejdere dele jeres jobopslag, så det kommer ud i deres netværk, og deres netværks netværk. Sandsynligheden for, at dine medarbejdere har personer i deres netværk, der har samme faglige baggrund som dem selv, samme værdier og samme arbejdsmoral, er langt højere, end for at du kan ramme de mennesker med et jobopslag af traditionelle kanaler. Og bemærk, at det eneste det her koster, er lidt tid.

Find og fasthold kunder på Facebook

Det er ikke kun dine medarbejdere der er på Facebook. Det er dine kunder formentlig også. Uanset om du primært har privatkunder eller arbejder B2B, er det et menneske, der tager den endelige købsbeslutning. Med 3,2 millioner brugere i Danmark, er Facebook det sociale medie som flest danskere bruger, og det er overvejende sandsynligt at din næste kunde også er her.
Mange af os får primært kunder gennem anbefalinger fra andre kunder, og på Facebook kan den anbefaling nå måske tusindvis af potentielle kunder. I stedet for de 3 potentielle kunder din eksisterende kunde kender.

Facebook er fornyelig begyndt at skifte fra den tidligere stjerne-anmeldelse til en ny type anmeldelse, hvor udtalelsen er i fokus. Det giver derfor rigtig god mening, at du begynder at bede dine kunder om en anbefaling på Facebook. De fleste mennesker vil faktisk gerne hjælpe, når de har fået en god service. Så spørg dem.

Er Facebook så noget for din virksomhed?

Hvis din virksomhed kun skal være på ét socialt medie; så vælg Facebook

Du skal vælge Facebook fordi:

– Det er nemt at gå til

– Det er klart det mest brugte sociale medie i Danmark

– Det giver dig mulighed for at nå dine kommende medarbejdere

– Du kan få dine gode anmeldelser ud til flere, uden mellemmænd som Anmeld Håndværker

Du skal ikke vælge Facebook hvis:

– Du allerede véd, at det kun bliver til tre opslag og en julehilsen om året

– Du får lyst til at kaste en hammer efter den første, der kommer med en negativ kommentar. Du er nødt til at kunne kvæle dem i venlighed.

Har du besluttet, at I skal på Facebook. Eller er I der allerede, er du også velkommen til at kaste et blik på min artikel “3 værktøjer til Facebook

Hvem skal du følge:

Når du skal have inspiration til din egen side, kan det være en god ide at se hvordan andre griber det an.
På Facebook vil jeg gerne anbefale:

AG Gulve og Tømrermester Jakobsen der har grebet mediet helt forskelligt an. AG Gulve er et godt eksempel på en håndværkervirksomhed, der har få, men gode opslag. De har også en god balance mellem opslag, der virker informerende og opslag, der skal sælge.

Tømrermester Jakobsen bruger langt flere opslag, og har en mere personlig tone. Det gør det nemt for følgerne at aflæse, hvem det er de handler med. Og giver meget loyale følgere. Men kræver lidt mere arbejde.

Jeg håber du blev lidt klogere på Facebook, og på om det er et medie for din virksomhed. Følg med næste uge, hvor det handler om Instagram.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af opslaget, er du velkommen til at følge mig på Facebook, LinkedIn og/eller Instagram, hvor det bliver slået op.

2018-09-30T19:23:04+00:00

One Comment

  1. […] du hellere læse om Facebook, skrev jeg om det i sidste uge, og det indlæg finder du […]

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.