Skal din virksomhed have en LinkedIn profil?

LinkedIn er på mange måder det seriøse medie i klassen, men måske også et medie vi er lidt tilbøjelige til at overse i branchen, fordi LinkedIn har haft ry som et sted for større virksomheder og for akademikere.

Det er lidt ærgerligt, for sådan er det ikke mere. Alene i Danmark har LinkedIn 2 millioner brugere, og du kan derfor bruge mediet både til at finde B2B kunder og medarbejdere. Til gengæld er mediet mindre oplagt til at finde privatkunder.

Arbejder du derfor kun med privatkunder, og har du meget få ansatte, så spar din tid og læs i stedet mine artikler om Facebook og Instagram. Så er det dine medier.

Resten af artiklen antager jeg at du arbejder B2B og/eller har mere end 10 ansatte.

Når du er færdig med at læse den, vil du vide hvordan du får mest mulig glæde af din virksomhedsprofil, uanset om du vil lave lidt eller meget på den, og hvorfor det er vigtigt, at du også bruger din personlige profil.

Hvis du vil lave mindst muligt på LinkedIn:

Som jeg nævnte i indledningen til den her serie om sociale medier for håndværkervirksomheder, er LinkedIn det eneste sociale medie, der kan tåle at stå mere eller mindre urørt. Der er naturligvis meget at vinde på at bruge mediet aktivt. Men har du ikke tid til det, så opret alligevel en virksomhedsside. Det er der nemlig en række fordele ved.

Den største fordel er, at en virksomhedsside gør det muligt for dine medarbejdere at vælge din virksomhed som deres arbejdsplads. Det betyder dels, at de får dit logo på deres profil og dels at folk i deres netværk, der er nysgerrige på hvor de arbejder, kan blive ledt direkte til en side, der fortæller mere om jer.

En virksomhedsside gør det også muligt for interesserede medarbejdere at se, hvem I har ansat i virksomheden og hvad deres stilling er. Når man nemt kan se, hvem der har hvilke funktioner, er det nemmere at kontakte jer, og måske også at se, hvilke typer af stillinger I har. Og dermed om der er en plads til den jobsøgende.

Hvis du vil lave lidt mere på LinkedIn

Men måske har du mod på at lave nogle opslag. Måske bare ét om måneden? Så er du allerede nået langt, og vil støt og roligt kunne udvide din følgerskare.
Opslag på LinkedIn er generelt lidt mere seriøse end på andre sociale medier. Mediet er mindre oplagt til billeder fra hverdagen, men rigtig godt til nyheder om jeres opgaver. Det kunne for eksempel være den nyhed, at I har vundet en ny opgave, eller netop afsluttet én. Anbefalinger fra kunder. Ansættelsesnyt eller en færdiguddannet lærling.

Er du primært på sociale medier for at rekruttere, har LinkedIn den store fordel i forhold til andre sociale medier, at folk faktisk er der for at pleje deres karrierer. Det betyder naturligvis ikke at alle er på LinkedIn for at søge job. Men det betyder, at de er meget mere modtagelige for stillingsopslag og rekrutteringsnyheder end på andre medier. Det kan du blandt andet udnytte ved at bede dine medarbejdere dele jeres jobopslag, så de kommer rundt i deres netværk også. Ligesom på Facebook, har dine medarbejdere formentlig venner og bekendte, der har samme faglige baggrund som dem selv, og forhåbentlig også samme arbejdsmoral. Det har derfor stor værdi, at du gennem LinkedIn får adgang til deres netværk.

Brug også din egen profil

Husk også at bruge din egen profil på LinkedIn. Relationer er altid mellem mennesker. Og derfor skal du huske også at tilføje dine kunder og samarbejdspartnere til din egen profil, og bruge den viden du får aktivt.

LinkedIn er en guldgrube af information om, hvordan det går dit netværk og deres virksomheder.
Ser du eksempelvis, at en af dine kontakter skal til at udvide, eller er på jagt efter nye lokaler, kunne det være de snart fik brug for din hjælp.

Eller måske skifter en kontaktperson virksomhed, og det kunne derfor have værdi for dig, at tage kontakt og høre om de har brug for det du kan, i hans eller hendes nye virksomhed.

Hvem skal du følge

LinkedIn fungerer lidt anderledes end eksempelvis Instagram, fordi du ikke kan ”følge” andre virksomheder, med din virksomhedsprofil. Det skal du derfor bruge din private profil til.

Først og fremmest skal du følge dem af dine kon-kollegaer, du mener du kan lære af. Også selvom det betyder en ekstra følger for dem.

Og så vil jeg gerne fremhæve to meget forskellige virksomheder, der dog har det til fælles, at der nogle gange kommer en del opdateringer og andre gange knapt så mange. Og det er helt ok.
Den første virksomhed jeg vil anbefale dig at kigge nærmere på er Logik & Co. De er en virksomhed med en meget tydelig social profil, og det skinner meget igennem i deres opslag. Den profil har din virksomhed formentlig ikke, men brug dem som inspiration til, hvordan du kan bruge en klar ide om, hvad der skiller dig ud fra konkurrenterne, til at lave gode opslag på LinkedIn.

Den anden virksomhed er Sørens Tagdækning. Virksomheden her har en rigtig god forståelse for mediet. Hvis du også kigger på deres Facebookside, kan du se, at de bruger en del indhold på begge medier, men at der også er indhold, der kun passer til deres Facebookside. Og det er ret vigtigt at have øje for.

Jeg håber du kunne bruge gennemgangen af de tre vigtigste sociale medier for håndværksvirksomheder og mindre entreprenører. De to andre artikler kan du læse her: Vælg dit sociale medie: Facebook og Vælg dit sociale medie: Instagram

Og husk, at det er ok, at din virksomhedsprofil på LinkedIn er lidt stille en gang imellem. Så se at få den oprettet i dag, hvis du ikke allerede er i gang.