Instagram for håndværksvirksomheder og entreprenører

– En kort gennemgang

Det er stadig langt mellem håndværksvirksomheder og entreprenører på Instagram, men det laver vi om på nu. Læs med her og find ud af, hvorfor det måske er det helt rigtige medie til din virksomhed!

Vil du hellere læse om Facebook, skrev jeg om det i sidste uge, og det indlæg finder du her.

Instagram vokser

Instagram er et medie i vækst.

Da Danmarks Statistik undersøgte danskernes IT-brug sidste år, viste undersøgelsen af en tredjedel af alle danskere mellem 16 og 89 år, brugte Instagram. Og bemærk aldersgruppen her. Uden at have alle tallene, vil jeg godt lægge hovedet på blokken og påstå, at andelen af Instagram brugere er højere blandt dine medarbejdere, end i gruppen 70-89 år.

Instagram er et billedmedie. Det betyder, at det er særligt relevant for din virksomhed, hvis I har opgaver der egner sig godt til billeder. Det kunne eksempelvis være malerarbejder, tømrerarbejder, snedkerarbejder eller gulvbehandlinger. Mens for eksempel rørarbejder kan være sværere. Men hvis du har mod på det, så kast dig ud i det, Kyrsting Kloakservice er et godt eksempel på en virksomhed, der fornyelig har kastet sig ud i forsøget.

Tager du tilstrækkeligt lækre billeder, eller har du sans for sjove billedtekster, er der helt sikkert muligheder i mediet, uanset faglig baggrund.

To sociale fluer med ét smæk

Da Instagram er købt af Facebook, er annonceringen samlet i Facebooks annonceadministrator. Det betyder, at du nemt kan oprette annoncer på tværs af de to medier, hvis du skulle have lyst til det. For eksempel i forbindelse med jobopslag. Det betyder også, at når du går på din Facebook side, vil den foreslå dig at dele billeder, du tidligere har delt på Instagram. Det er vigtigt, at du ikke altid har det samme indhold på de to sider. Ellers fjerner du dine følgeres grund til at følge dig begge steder. Men til de uger, hvor der er lidt travlt, kan det være en udmærket løsning til at holde lidt gang i begge sociale medier.

Men det er IKKE Facebook

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at Instagram er et andet medie end Facebook. Og det har betydning for dine følgeres forventninger til dit indhold. På Facebook har følgerne generelt en ret god forståelse for, at dit indhold også nogle gange handler om salg. Men på Instagram er dine følgere mere indstillede på at slappe af, og derfor har de mindre tålmodighed med salg. Så fokuser på at fortælle historier, med billeder eller tekst, fra jeres hverdag.

Hvad skal I så dele?

Tag billeder af den opgave I er ude på. Af jeres fredags morgenbrød. Af en særlig flot detalje i jeres arbejde, eller en fed ny maskine. Og tag også meget gerne billeder af jeres fejringer, hvad enten det er fødselsdagskage eller well done cola.

Det ligner ikke salg, men selvfølgelig er det det. Og det er derfor det virker så godt. Hvis dine opslag viser at I møder tidligt, I arbejder i al slags vejr og I afleverer et godt produkt, så bliver I naturligvis opfattet positivt af jeres kunder. Og på samme måde, hvis I viser, at I fejrer hinanden, at mester roser sine medarbejdere, at I også har det sjovt sammen, så er I en attraktiv arbejdsplads, for præcis de samme passive (og aktive) jobsøgende, som I kunne ramme med jeres Facebook opslag.

2 der gør det godt på Instagram

Som sagt er Instagram et billedmedie, og det kan man også se på mine forslag til hvem I skal følge. Men husk, at det ikke betyder at man skal tage professionelle billeder. Mobilbilleder er rigeligt, og jeres følgere vil værdsætte, at det virker autentisk.

De valgte helte i den her kategori er vidt forskellige. Bemærk for eksempel Smalltime Woodshops knivskarpe tekster, som langt fra alle ville kunne slippe afsted med, og Malerfirmaet Nørager, der i stedet kører helt dagligdags billeder af opgaver og medarbejdere, og har ramt en rigtig fin blanding af det professionelle og det personlige. Begge dele fungerer. Du skal bare vælge jeres vej.

Følg med næste gang, eller læs videre med det samme

Næste gang handler det om LinkedIn, og hvorfor det er det eneste sociale medie, hvor du skal have en profil, selvom du ikke har i sinde at passe den (men selvfølgelig bør du passe den!).
I mellemtiden  er du meget velkommen til at besøge mig på Facebook eller Instagram, hvor jeg jævnligt ligger gode råd og billeder ud.

Har du endnu ikke læst, hvorfor jeg mener du SKAL være på Facebook, kan du gøre det her.